Joulu Portugalissa, osa 1

Tehtiin viikon reissu Portugaliin jouluna 2010. Tässä matkakertomus ja vinkit.

Lentoliput

Lennot ostettiin Kalevatravelin kautta. Hintaa koko perheen (2 aikuista ja yksi 2,5 vuotias lapsi) menopaluu-lennoille tuli 709 euroa. Lento ei ollut suora vaan mennessä oli koneen vaihto Münchenissä ja paluumatkalla välilasku oli Frankfurtissa.

Lähtö Helsinki-Vantaalta

Lähtö tapahtui juuri sinä päivänä, kun koko Euroopan lentoliikenne ajautui kaaokseen lumisateen vuoksi. Helsinki-Vantaan lähtöselvitykseen saavuttiin n 4:40 ja noin klo 6:15 oli tavarat saatu jätettyä hihnalle. Melkoiset jonot siis oli, vaikka lähteviä koneita oli tuohon aikaan aamusta vain kaksi. Koneeseen sai kiiruhtaa suoraan kulkematta minkään kahvilan kautta. Matkalla testatut Tapin ja Lufthansan koneet oli kaikki hyviä ja tarjoilu pelasi kiitettävästi.

Välilasku Müncheniin

Onneksi välilasku oli Münchenissä eikä Frankfurtissa, joka oli täysin jumissa lumisateen takia. Lento Müncheniin sujui kohtuullisen hyvin, vaikka ei perheen kesken saatukaan vierekkäisiä paikkoja. Vaimo ja lapsi saivat matkustaa erillään isukista. Kone oli siis todella täyteen buukattu ja pääsin matkustamaan maailman leveimmät hartiat omaavan kaverin vieressä. Alkoholitarjoilu sentään pelasi 🙂

Münchenin lentokenttä on ehkä paras, jossa olen koskaan vieraillut. Virvokkeet sai ilmaisista automaateista ja kahvilassakin bissekin oli halpaa (n 2 euroa/tuoppi). Välilaskun aikana ehti myös vetää parin tunnin tirsat hyvillä penkeillä. Nokoset tulikin tarpeeseen, koska en osaa nukkua koneessa ja edellisen yön unet jäi vajaaseen kahteen tuntiin.

Lento Lissaboniin

Seuraavaksi vuorossa oli lento Lissaboniin, joka oli hieman edellistä lentoa pitempi. Nyt päästiin sentään vierekkäisille paikoille. Perillä odotti reissun ensimmäinen lumeton maisema ja se näytti mahtavalta!

Perillä Lissabonissa, matkatavarahihnalla alkoi ensimmäiset vastoinkäymiset, kun yksi laukku jäi saapumatta. Samaan aikaan kännykkään saapui teksiviesti, ettei varaamamme auto ollutkaan vuokrattavissa. Jonotus kadonneitten tavaroiden pisteeseen kesti yli tunnin. Odottelun jälkeen selvisi, että laukku oli matkalla Köpiksen kautta Lissaboniin ja sen pitäisi saapua tunnin päästä. Päätettiin jäädä odottamaan, koska lentoyhtiö ei pystyisi toimittamaan laukkua jälkikäteen kuin lähimmälle bussiasemalle. Meille luvattiin, ettei tarvitsisi jonottaa uudelleen. Toisin kuitenkin kävi sillä laukun saaminen vaati vielä kahdessa uudessa jonossa seisoskelua. Tuossa vaiheessa alkoi jo vähän hermoja kiristää, mutta onneksi laukku lopulta saapui.

Auton vuokraus

Laukkua odotellessa etsimme kentältä uutta vuokra-autoa. Hertzit, Avisit ja muut isot autovuokraamot vaikutti todella kalliilta, kun verrattiin hintaa netistä löytämäämme lafkaan, josta sai auton 8 päiväksi reilulla satasella.

Viimein löydettiin Tourist Information -pisteestä vuokraamo, josta saatiin auto 24 euron päivähinnalla. Maksu suoritettiin Amex-luottokortilla heti tilausta tehdessä. Hetken päästä auto saapui ja vuokraamon edustaja pyysi istumaan sisään allekirjoittamaan vielä jotain papereita. Vasta tässä vaiheessa meille selvisi, että vuokraukseen ei sisälly vakuutusta vaan sellainen pitäisi ostaa erikseen 80 eurolla. Oli pakko kieltäytyä ihan periaatteestakin. Tämä tarkoitti kuitenkin sitä, että vuokraamo halusi meiltä 600 euron pantin siltä varalta, että autoon tulisi pieninkin naarmu. Ja tätä 600 euron panttia ei yllättäen pystynytkään maksamaan Amex-kortilla vaan kupeesta piti kaivaa joku muu maksuväline. Firmasta (Sol Cars) jäikin tämän takia aika paska maku suuhun. Onneksi selvittiin matkasta naarmuitta eikä palautusvaiheessa tullut mitään erimielisyyksiä auton kunnosta.

Azinheira dos Barros

Näytä suurempi kartta

Azinheira dos Barros on pikkuruinen kylä Grândolan kunnassa, parikymmentä kilometriä Grandolan kaupungista kaakkoon. Sinne siis lähdettiin ajamaan kun tavarat oli viimein saatu autoon. Ilta ja pimeys oli jo laskeutunut ja ajo valaisemattomalla moottoritiellä tuntui kaiken koetun jälkeen aika raskaalta. Matkalla yritimme pysähtyä Lissabonissa kaupassa, mutta liikennejärjestelyt oli niin hämärät, ettemme löytäneet edes kaupan parkkihallia. Niinpä tehtiin ruoka- ja juomaostokset huoltoasemalla, jossa hinnat olivat kalliimmat kuin kaupassa. Onneksi bisse sentään oli sielläkin halpaa 🙂 Matkalla tuli nähtyä mm. 17 kilometriä pitkä silta, jota pitkin Lissabonin alueelta poistuttiin.

Kun saavuttiin perille Azinheira dos Barrosiin, oli näky todella aavemainen. Kaupunki oli kuin suoraan jostain Resident Evil -videopelistä. Kujat oli täysin autioita eikä taloista pilkistänyt pientäkään valoa. Mietin koko ajan hyppisikö jonkun kulman takaa eteen zombie talikko kädessä. Kylä oli päiväsaikaankin lähes autio, mutta pienuudessa oli kyllä jotain todella hienoa ja romanttista. Harmittaa, etten tajunnut ottaa koko reissun aikana yhtään kuvaa tuolta.

Mökki, jonne olimme menossa oli kuitenkin vielä tätä pientä kylääkin syvemmällä skutsissa (ks. tiedot täältä). Kylän jälkeen ajettiinkin pienelle, pilkkopimeälle ja kuoppaiselle hiekkatielle, joka mutkitteli kilometritolkulla vieden meidät lopulta talon pihaan, jossa oli valtava vesieste. Navigaattorin mukaan paikkaan ei edes mennyt tietä. Väsyneenä vuokra-auton naarmuja peläten olo alkoi olla jo todella… erikoinen.

Muutama päivä landella

Perillä odotti kuitenkin todella hienot maalaismaisemat ja -puitteet. Nelisen päivää vietettiin maaseudun rauhassa luonnon kauneutta ja sääolojen vaihtelevuutta ihmetellen. Portugalissahan on joulukuussa sellainen Suomen syksyä muistuttava ilma. Välillä oli todella lämmintä ja välillä taas satoi ja tuuli. Täysikuu ja sammakoiden kurnutus yöllä oli myös kokemisen arvoisia.

Mökki lämmitettiin korkkipuuta poltellen (on muuten pirun kovaa matskua). Appelsiinit ja mandariinit sai hakea suoraan puusta. Internetistä ei ollut tietoakaan, joten illat vietettiin seurapelien, ruoan, punaviinin ja oluen parissa. Mökin pihalla oli puulämmitteinen suomalainen sauna ja appiukon väsäilemä eukalyptus-vihta oli sekin uusi kokemus. Erittäin hieno vaihe reissussa ja todellinen irtiotto arkielämästä! Suuret kiitoset vielä isännälle ja emännälle!!!

Grândola

Eräänä päivänä tehtiin ostosreissu läheiseen Grândolan kaupunkiin. Sieltä kaupan löytäminen oli kuitenkin hupaisa operaatio. Paikalliset ei puhuneet englantia ja ostoskärry-opasteita seuraten ajauduttiin vain umpikujiin tai todella kapeille sivukujille. Viimein löydettiin Lidl, jossa hinnat oli enemmän kuin kohdallaan. 5 litraa viiniä sai 3,5 eurolla! Erilaisia bisselaatujakin tuli testattua melkoinen määrä 🙂

Sines

Näytä suurempi kartta

Yhtenä päivänä tehtiin retki Atlantin rannalle, Sinesiin. Sataman vierestä löytyi todella rento kuppila, jossa äijät pelaili bissen ja biliksen kanssa aamusta lähtien. Nimikin oli rento “Docas Bar”.

Hiekkarannan lisäksi käytiin ihailemassa Atlantin valtavia aaltoja vähän aallonmurtajien ulkopuolella. On se vaan valtava meri!

Syömässä käytiin Sinesin vanhassa kaupungissa, joka oli todella mielenkiintoinen. Siellä olisi mielellään viettänyt toisen tai kolmannenkin päivän eri ravintoloita testaillen ja kujia tallaillen. Nyt ehdittiin testaamaan vain yksi ravintola, jossa saatiin todella hyvät ruoat. Kala, kana, pihvi ja perunat oli kaikki todella hyviä!

Matkalla Sinesiin ja sieltä pois ajoimme Santiago do Cacémin läpi. Tämäkin kaupunki vaikutti todella hienolta ja jos aikaa olisi ollut enemmän, oltaisiin jääty sinnekin mielellään yhdeksi päiväksi valokuvaamaan ja ihmettelemään.

Matkakertomus jatkuu seuraavassa osassa ››

Did you like this? Share it:

Yksi kommentti artikkeliin ”Joulu Portugalissa, osa 1

1. Vielä Helsinki-Vantaan Lufthansan palveluista lisä tietoa, Lufthansalla on käytössä Online check in automaatit. Elikkäs jos olisimme heti tullessamme älynneet asioida automaatilla olisimme saaneet vierekkäiset paikat, mutta kävimme vasta tunnin jonotuksen jälkeen. Muuten automaatit olivat hyvät ja selkeät, passia vilauttamalla saatiin selvitys Lissaboniin saakka. Sen jälkeen vaan pudotettiin laukut hihnalle (tosin vielä tunti jonotettiin vaikka selvitys olikin tehty ;)).