Koh Samet (Thaimaa)

Tänne Matkamittariin on ennenkin kirjoitettu tästä saaresta. Tässä kuitenkin tuoreet ensikertalaisen kokemukset maaliskuulta 2013:

Ostettin matka Sametille Pattayalta, Jomtien beachilta, jossa majoituttiin BB Housessa. Liput saatiin oman hotellin respasta hintaan 600 baht / henkilö. Hinta sisälsi minibussikyydin hotellilta satamaan (n. 60 min) ja laivamatkan saarelle (n. 45 min). Kyseessä oli menopaluu eli yhteen suuntaan hintaa tuli 300 bathia. Laivamatkaa ei tehty tavallisella reittibotskilla Sametin satamaan vaan Samet Island Tour -matkayhtiön (Malibu) omalla paatilla suoraan Ao Vongduen -beachille.

laiva

Kyseistä rantaa on kehuttu hyväksi valinnaksi lapsiperheille, koska se on varsinkin rannan reunoilta hyvin suojassa aallokolta. Päätimmekin jäädä rannan toiseen päähän yhdeksi yöksi (vika resortti rannan eteläpäässä). Bungalovi oli upouusi, mutta se sijaitsi oli todellisessa hyttyspesäkkeessä.

Vongduen -biitsi osoittautui varsin mukavaksi. Rannalta löytyy ravintoloita, vesilelumyymälöitä, kauppa ja kaikki muutkin tarvittavat palvelut. Illalla rantatuolit vaihtuivat BBQ-ravintoloiksi. Biitsillä pystyisikin fiilistelemään melko monipuolisesti liikkumatta mihinkään. Me kuitenkin haluttiin nähdä saarta hieman enemmän, joten vuokrasimme mopon (taksitkin tosin kulkee).

Ensimmäisenä iltana kävimme mopoajelulla Ao Tubtim -rannalla, jossa tapasimme reissututtavamme. Kävelimme rantoja pitkin kohti pohjoista ja testasimme eri ravintoloita eri biitseillä. Paljon oli vaihtelua ja valinnan varaa. Viimeiset iltaoluet nautimme omalla rannallamme ja totesimme olevamme varsin mainiolla ja makuumme sopivalla saarella.

kartta

Seuraavana aamuna siirryimme viereiselle Ao Thian -rannalle (seuraava ranta etelään), josta varasimme bungan Keangtale Home Resortista (kyltissä tosin luki “Ban Khian Tha-Lay”). Tämä valinta osui vielä paremmin nappiin. Bungalovin terassilta oli upea näkymä merelle ja myös ranta oli täydellinen. Valkoista hienoa hiekkaa, laskuvedenkin aikaan tarpeeksi syvä uida ja myös lapselle hauskoja rantakiviä leikkejä varten. Länsimaalaisia turisteja oli ainakin tällä kertaa selvästi vähemmän kuin muilla biitseillä.

thian

Tälle Thian -rannalle päseee helposti Vongduen-biitsiltä valaistua metsäpolkua pitkin. Mopolla saapuminen on asteen haastavampaa, koska tien kunto Vongduenista etelän suuntaan heikkenee nopeasti. Havaittiin tässä rannassa oikeastaan vain yksi miinuspuoli (jota joku tosin voisi pitää plussana)… Nimittäin kaikki ravintolat ja kauppa oli suljettuja klo 23 jälkeen, kun toisena päivänä saavuimme iltareissultamme. Ei siis viimeistä iltaolutta omalla rannalla tällä kertaa. Ensi kerralla osataan varautua kylmälaukulla ja omilla oluilla.

Kävimme myös mopoajelulla saaren eteläkärjessä. Tie sinne on erittäin huonokuntoinen eikä sitä voi suositella muuta kuin kokeneile mopoilijoille. Isommillakin enduropyörillä ajavat näyttivät kaatuilevan reitillä. Saarella vuokrataan myös mönkijöitä eli fiilistelemään pääsee halutessaan myös neljän renkaan päällä.

mopo

Etelästä suuntasimme taas saaren pohjoiskärkeen, josta löytyi saaren virallinen satama sekä saaren kokoon nähden melko vilkkaan näköinen satamakylä. 7 Eleven -kauppojakin oli vierivieressä. Kävimme myös saaren länsirannalla ihastelemassa auringonlaskua. Kyseiselle näköalapaikalle on kävelymatka Thian ja Vongdueng -rannoilta.

aurinko2

Koh Samet onnistui todellakin yllättämään! Parin päivän reissulta jäi erittäin hyvät fiilikset ja tuonne tulee palattua takuuvarmasti takaisin. Jos edessä on joskus lyhyt viikon tai kahden viikon Thaimaan matka niin en todellakaan suuntaa enää Koh Phanganille tai muulle etelän saarelle vaan otan suoraan lentokentältä bussin Rayongiin ja siitä lautan Sametille.

Bangkok + Samet -yhdistelmä paketoi erittäin kustannustehokkaasti yhteen monipuolisen kaupunki- ja rantalomayhdistelmän!

Saarelle matkaavan tulee varautua 200 bahtin veron maksuun sillä alue on virallisesti kansallispuistoaluetta. Itselläni sattuu olemaan virallinen thai-ajokortti, jolla saa tällaisissa tapauksissa mukavia veroetuja (maksu oli itseltäni vain 40 baht). Oluset ja muut juomat ovat rantojen kaupoissa kalliimpia kuin sataman tavallisissa 7eleven -kaupoissa. Bungalovien hinnat oli aika kovia. Me maksetiin siitä Thian-rannan hyvästä bungasta 1500 batia ja siinä majoittui leveästi kolmella sängyllä 3 aikuista + lapsi. Lyhyen kyselykierroksen perustella tämä bunga oli halvimmasta päästä.

Ainiin ja vielä lapsiperheitä mahdollisesti kiinnostava yksityiskohta:

Lapsesta ei tarvinnut maksaa minibussissa eikä lautalla (olettaen, että lapsi matkustaa sylissä bussissa). Aluksi olin huolissani tämän järjestelyn turvallisuudesta, koska en olisi halunnut lastani minibussin kyytiin ilman turvavyötä. Huoli oli kuitenkin turha, koska missään penkeissä ei ollut turvavöitä. Paluumatkalla saimme vierekkäiset paikat, joten lapsi mahtui hyvin istumaan aikuisten välissä ilman omaa istuinta.

Did you like this? Share it: