Ikean löytöpiste järjesti siivouspäivän (asiakkaan kotona)

Huom: Tämä juttu sisältää pienen varoituksen varsinkin lapsiperheille. Meidän kohdalla ei sattunut mitään pahaa, mutta olisi voinut käydä.

Oletteko koskaan ostaneet edullisia tuotteita (esittelykappaleita) Ikean löytöpisteestä? Minä ainakin olen monesti. Pidän sitä Ikean parhaana osastona, koska ainoastaan sieltä saa kalusteet valmiiksi kasattuna. Aikaa säästyy todella paljon vielä sen lisäksi, että kamat on yleensä uudenveroisia ja edullisempia kuin hyllystä ostettuna.

Noin kuukausi sitten (20.10.2018) ostin Vantaan Ikean löytöpisteestä Hemnes -merkkisen kaapin, joka oli ollut osastolla ns. esittelykappaleena. Olin iloinen löydöstä sillä meillä oli toinen saman tyylinen kaappi ennestään. Kaappi tuli olohuoneeseen laitekaapiksi.

Tänään siivoillessa tulin tönäisseeksi kaappia hieman ja samalla rämähti. Osa kaapin hyllyistä tipahti alas ja oli todella lähellä, ettei koko komistus tullut maan tasalle kaikki laitteet mukanaan. Voin sanoa, että oli todella pienestä kiinni. Kaapin päällä oli vielä raskas kotiteatterivahvistin, joka lasten päälle tippuessaan olisi voinut olla fataali tapaus.

Ja mistä tämä romahdus sitten johtui? Asia selvisi kun kurkistin kaapin sisään tyhjennyksen jälkeen:

En ole vielä ehtinyt testaamaan toimiiko kaikki laitteet, mutta uskoisin niin sillä pudonneet hyllyt oli alimmat ja siksi pudotus oli aika lyhyt. Enemmän päähän ottaa se, että käytin kuukausi sitten kokonaisen illan laitteiden järjestelyyn tuonne kaappiin. On nimittäin tuota tekniikkaa aika paljon ja kaikkien kaapeleiden vetämiseen meni useampi tunti. Tänään purku onnistui vähän nopeammin, mutta edessä on nyt uuden kaapin osto ja laitteiden uusi järjestely.

Näin sitä aikaa säästyy löytöpisteestä ostamalla! Mielenkiintoista kuulla mikä on Ikean vastaus reklamaatioon, jonka tulen tekemään (tai ehkä tämä juttu toimii sellaisena)…

P.S. Huomautan vielä, että olen tyytyväinen Ikean asiakas ja aion jatkossakin asioida löytöpisteessä. Tästä lähtien tulen kyllä tarkistamaan laitteiden kausaus-laadun kunnolla. Onni onnettomuudessa, ettei käynyt pahemmin!

Kyllähän se kaappi parilla puutapilla kasassa pysyy…

Nyt työmaa odottaa tekijäänsä…

Päivitys 11.11.2018:

Kävin tänään Vantaan Ikeassa, josta kaappi oli ostettu. Tarkoituksena oli varmistaa, että reklamaatio on tullut perille ja että voisin ostaa uuden kaapin ja saada myöhemmin korvauksia. Minulle sanottiin, että korvausasiat voidaan katsoa jälkikäteen ja voisin käydä ostamassa korvaavan tuotteen. Mutta vähän erikoisesti reklamaatio piti lähettää vielä uudelleen kuvien kera sähköpostilla (vaikka siis eilen tein saman jo Ikean nettisivujen kautta). Noh, lähetin sähköpostin ja nyt taas odotellaan vastataanko Ikeasta jotain.

Korvaavaa kaappiakaan en tuolla reissulla saanut. Ensin kävi ilmi, että samaa mallia ei enää myydä. Pitkän kiertelyn jälkeen löysin esittelytiloista melkein samanlaisen mallin (Havsta) ja lähdin helpottuneena kohti varastoa. Pitkän vaelluksen jälkeen varastossa kuitenkin kerrottiin, että kyseinen malli on loppu ja sitä pitäisi tiedustella ensi viikon torstaina. Jahas. Siihen loppui minun aika tämän asian hoitamiseen enkä enää ehtinyt palaamaan pitkää reittiä takaisin esittelytiloihin. Olin myös joutunut lainaamaan auton kaverilta, että pääsin edes tuonne Ikeaan ja auto piti palauttaa. Ja bensaakin piti ostaa. Hohhoijaa!

Äsken kotona aloin tutkimaan hajonnutta kaappia tarkemmin ja latasin melkein samanlaisen Hemnes vitriini-kaapin kokoamisohjeet Ikean nettisivuilta. Tarkoituksena oli tarkistaa minkä virheen kasaaja on tehnyt. Yllätykseksi huomasin, että tuo hajonnut kylki tulee valmiiksi kasattuna tehtaalta! Tässä ruutukaappaus ohjeesta:

Eli hajonnyt kylki ei edes ollut kenenkään kasaama vaan se on tehtaalla liimattu (ja puutapeilla varmistettu). Ja tämä osa on nyt siis pettänyt. Onko syynä se, että kaappi on ollut pitkään osastolla esittelykappaleena, jolloin sitä on siirrelty ja kaappi on vähitellen heikentynyt? Aika oudolta tuntuu, että tuollainen valmisosa hajoaa noin helposti. Päivitän tätä juttua vielä kun/jos saan Ikealta jonkun vastauksen reklamaatioon.

Päivitys 12.11.2018

Keskustelin eilen lasten kanssa siitä millainen on todennäköinen hyvitys tällaisessa tapauksessa, jossa alle kuukauden ikäinen tuote hajoaa ja vielä melko vaarallisella tavalla pudottaen monen tuhannen euron arvoiset laitteet osin maahan. Kerroin lapsille, että oletan saavani tästä hässäkästä ehkä n. 200 euron lahjakortin tai jotain, jolla voin ostaa korvaavia tuotteita (samaa tuotetta kun ei enää myydä ja lähin vastaava maksaa 170 euroa). Tällä tavalla yleensä yritykset haluavat pitää asiakkaansa tyytyväisinä. Esimerkiksi monissa pienissäkin ravintoloissa on tapana hyvittää annokset ja antaa myös vähän extraa jos asiakas saa huonolaatuisen annoksen.

Noh, isällinen opastukseni ei osunut ihan nappiin. Tänään sain Ikealle tekemääni reklamaatioon vastauksen ja korvaukseksi tuotteen palautuksesta (he itse noutavat) luvattiin antaa tuotteen ostohinta (89 euroa) + 25 euroa vaivanpalkkaa. Jos haluaisin kalliimman korvaavan tuotteen, joutuisin maksamaan välirahan itse. Viestissä vielä luki, että matkakulut, johon korvaus perustuu olisi oikeasti vain 5 euroa, mutta antavat 20 euroa vielä extraa 😀 😀

Voi Ikea! Ja minä kun yritin tämän casen avulla opettaa lapsilleni bisneksenteon ja asiakaspalvelun perusteita…

Vastasin äsken Ikealle, että tuolla 25 eurolla saan juuri ostettua liimaa ja puristimet, jolla kaapin saa kasaan ja liitin mukaan tilinumeroni.

Ihanaa olla kotona!

Päivitys 13.11.2018: Lue juttu kaapin korjauksesta ja Ikean asiakaspalvelun viimeisestä ehdotuksesta

Did you like this? Share it:

Jätä kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.